Wednesday, December 24, 2008

ISU GULA DAN KENAIKAN HARGA BARANG

Untuk pengetahuan para sahabat sekalian, di Malaysia ini ada empat kilang gula utama yang mengeluarkan gula bertapis, iaitu gula yang harian yang digunakan oleh penduduk Malaysia. Empat kilang gula tersebut adalah:-
1. CSR – Central Sugar Refinery (Shah Alam, Selangor)
2. GPT – Gula Padang Terap (Kedah)
3. MSM – Malayan Sugar Manufacturing (Prai); dan
4. KGFP – Kilang Gula Felda Perlis Untuk pengetahuan para sahabat sekalian, hanya empat kilang gula inilah yang membekalkan gula tapis harian untuk kegunaan rakyat Malaysia seharian. Masalah gula adalah terlalu kompleks dan tidak mampu diceritakan kepada rakyat Malaysia. Walau bagaimanapun saya ingin menjelaskan sejelas-jelasnya apakah berpuncanya masalah gula itu.
Masalah gula berpunca dari pelbagai faktor antaranya:-

1. Berlakunya kehilangan gula diperingkat pemborong kepada peruncit – Masalah ini berlaku apabila pemborong yang membeli gula daripada pihak peruncit bertindak menjual gula kepada pihak industri kerana harga gula yang dibelipada peringkat pemborong oleh pihak indsutri adalah murah dan pada harga distribution daripada pihak pemborong kepada pihak peruncit.
2. Tiada definisi jelas akan siapa yang layak membeli dari pengilang – Penetapan pernah dicadangkan agar industri tertentu seperti pembuatan makanan dan minuman besar membeli terus dari pihak pengilang. Tetapi masalah timbul apabila kilang-kilang di selatan tanah air seperti di Johor Bharu dan di Timur mengalami masalah dengan kos pengangkutan untuk membawa terus gula dari kilang yang saya sebutkan di atas ke kilang masing-masing dan melibatkan kos yang tinggi. Lalu kerajaan membenarkan mereka mendapatkan gula daripada pengilang itu sendiri.
3. Fear factor – Saya tidak ingin menyalahkan sesiapa, tetapi apabila kerap media memainkan masalah gula di kaca televisyen, maka akan timbul rasa takut dikalangan pengguna mengenai kekurangan gula. Setiap isi rumah akan membeli gula lebih daripada keperluan masing-masing dan menyebabkan kekurangan bekalan gula pada peringkat peruncit. Untuk pengetahuan para sahabat sekalian, kerajaan atau KPDNHEP tidak pernah menghadkan pembelian gula diperingkat peruncit dan peruncit adalah bebas membeli gula pada amaount yang dikehendaki. Walau bagaimanapun, pihak peruncit mendapat kesedaran sendiri dan gabungan peruncit bersetuju untuk menghadkan seorang individu membeli 2 kilo gula seorang. Tetapi mereka tidak pernah memantau dan rakyat bebas membeli lebih dari itu.
4. Anggota penguatkuasa tidak mencukupi – Saya tahu sahabat mesti marah dengan saya kerana menimbulkan butiran ini, namun untuk pengetahuan sahabat sekalian terdapat 2207 pemborong gula yang bertanggungjawab mengedarkan gula kepada peruncit di seluruh malaysia. Dan terdapat beratus ribu buah premis di seluruh malaysia untuk mengedarkan gula. Pemantauan yang boleh dibuat oleh KPDNHEP adalah hanya pada peringkat peruncit dan mereka akan memeriksa kedai-kedai berkenaan samada terdapat gula atau tidak. Sebagai contoh di kawasan manjung itu, dengan penduduk berpuluh ribu, pemantauan yang boleh dilakukan adalah dengan memeriksa kedai runcit samada bekalan adalah cukup atau tidak. Untuk pengetahuan para sahabat sekalian hanya terdapat 1821 orang atau seribu lapan ratus dua puluh satu anggota yang bertanggungjawab memantau perdagangan dalam negeri dan bidang tugas mereka bukan sahaja merangkumi kawalan harga tetapi ada 9 akta utama yang perlu mereka kawal selia.
Antara sembilan akta tersebut adalah :
i. Akta Perihal Dagangan 1972 – Akta ini lebih kepada mengawal barangan dagangan seperti barangan tiruan, dagangan palsu dan larangan pengimportan barangan-barangan tertentu.
ii. Akta Hak Cipta - Mengawal Copyright tentang hak paten, muzik, seni atau karya
iii. Akta Kawalan Harga 1946 - AYAM, GULA
iv. Akta Jualan Langsung – Peruntukan akta adalah bagi perlesenan peniaga yang menjalankan perniagaan jualan langsung, bagi pengawalseliaan Jualan Langsung dan bagi perkara-perkara lain yang berkaitan
v. Akta Pelindung Pengguna 1999 – Suatu akta untuk mengadakan peruntukan bagi perlindungan pengguna, penubuhan Majlis Penasihat Pengguna Negara dan Tribunal Tuntutan Pengguna
vi. Akta Cakera Optik 2000 – Suatu akta untuk mengadakan peruntukan bagi perlesenan dan pengawalseliaan pengilangan cakera optik dan perkara-perkar berkaitan
vii. Akta Timbang dan Sukat 1972 – Pengawalan perkara-perkara standard jisim dan sukatberdasarkan unit antarabangsa bagi barang-barang berkaitan timbang dan sukat viii. Akta Kawalan Bekalan – Mengawal bekalan barang-barang yang dikawal (senarai barangan boleh didapati di KPDNHEP)
ix. Akta Sewa Beli 1967 – Untuk menyediakan peraturan barang dan kandungan perjanjian sewa beli serta hak dan hak pihak perjanjian Menjawab persoalan rakyat akan kenapa anggota KPDNHEP tidak menempatkan anggota mereka di kilang-kilang pengeluaran, jawapan kepada persoalan tersebut adalah ADA DITEMPATKAN. KPDNHEP ada menempatkan beberapa pegawai di empat kilang di atas. Merangkumi kepada apabila gula dikeluarkan dan dibekalkan kepada pemborong sahaja. Hasil pemantauan mendapati pengeluaran adalah mencukupi dan jumlah allocation yang diberikan kepada pemborong juga adalah mencukupi. Kita perlu bersikap rasional disini dimana takkanlah hendak ikut dari pengilang ke pemborong kemudian kepada para peruncit hingga ke isi rumah. Anggota kementerian adalah sangat terhad seperti yang saya terangkan di atas. Ada 2207 jumlah pemborong di Malaysia dan pemantauan khusus adalah sangat-sangat sukar dilakukan. Harga Ayam Untuk pengetahuan para sahabat sekalian, harga ayam yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini adalah harga ceiling. Ramai yang tidak faham akan makna sebenar harga ceiling yang ditentukan oleh kerajaan. Definisi harga ceiling itu sendiri tidak rakyat fahami. Harga ceiling diperkenalkan pada tahun 2000 apabila berlaku peningkatan mendadak pada harga barangan menjelang musim-musim perayaan. Harga ayam yang baru diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini adalah pada harga 2 iaitu harga ayam super (tanpa kaki dan kepada – bersih) pada RM 6.70 dan Harga Standard (berkaki dan berkepala) pada harga RM 6.00. Untuk pengetahuan para sahabat sekalian, harga ayam dan harga barangan adalah mengikut demand and supply. Saya terangkan dengan teliti di sini. Harga ceiling yang ditetapkan adalah supaya agar peniaga tidak menaikkan harga barangan contohnya ayam tidak melebihi harga ceiling yang ditetapkan. Pada tahun 2000 dan sebelumnya sebelum harga ceiling ditetapkan, menjelang sahaja musim-musim perayaan, peniaga menaikkan harga ayam melebi RM 7.00. Jadi dengan penetapan harga ceiling ini, peniaga tidak akan dan tidak boleh menaikkan harga ceiling dari yang ditetapkan. Penetapan harga ceiling yang dilakukan adalah selepas mengambil kira semua pendapat FAMA dan Penternak-penternak seluruh malaysia. Untuk pengetahuan semua, harga ayam masih lagi dijual pada harga yang berpatutan di seluruh malaysia iaitu pada kada RM 5.70 dan harga ayam adalah tidak statik pada kadar yang sama sepanjang hari. Sebagai contoh, jika ayam disembelih pada waktu pagi, harganya tinggi dan tiba pada waktu petang, harganya sudah rendah. Cuma menjelang musim-musim perayaan harga ayam ini dinaikkan oleh peniaga kerana permintaan untuk ayam ini adalah banyak. Tugas harga ceiling inilah yang akan membolehkan peniaga tidak menaikkan harga dengan sewenang-wenangnya. Pernah sebelum harga ceiling diperkenalkan harga cili pernah naik sebnayk RM 12.00 pada musim-musim perayaan. Saya percaya ramai sahabat bimbang harga ayam tinggi, tetapi percayalah di pasar-pasar basah, harga ayam tidak akan naik lebih tinggi dari RM 6.70 (SUPER) dan RM 6.00 (Standard) malah akan dijual pada harga yang lebih rendah selepas musim perayaan ini. Bagi mereka yang kurang jelas, saya boleh menjelaskan dengan lebih teliti lagi lepas ini.
Posted on Tuesday, September 26 @ 13:37:10 MYT Oleh songkok_hitam:

www.mykmu.net@www.beritakmu.net







No comments:

Post a Comment