Sunday, January 11, 2009

BERITA HARIAN: Angin kencang di perairan Sabah, Sarawak

Angin kencang di perairan Sabah, Sarawak
AHAD, 11 Januari 2009

KUALA LUMPUR: Angin kencang dan laut bergelora dengan ombak setinggi melebihi lima meter diramalkan di perairan Sabah dan Sarawak hingga Rabu ini, kata Jabatan Meteorologi.

Jabatan itu turut mengeluarkan amaran angin kencang kategori ketiga di kawasan perairan di Condore, Pahlawan, Reef North dan Pulau Layang-Layang, Bunguran, Mukah, Bintulu, Miri, Labuan, Sabah Barat dan Kudat.

“Angin Timur Laut dengan kelajuan 60 kmsj dengan ombak ketinggian 5.5 meter dikesan di perairan tersebut sehingga Rabu ini,” kata jabatan itu dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini.

Jabatan itu juga berkata, angin kencang Timur Laut dengan kelajuan 50 hingga 60 kmsj dengan ombak 4.5 meter juga dikesan di Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Timur dan Kuching sehingga Rabu ini.

"Keadaan angin kencang dan laut bergelora itu adalah berbahaya kepada aktiviti perkapalan, pekerja di pelantar minyak, perkhidmatan feri, serta aktiviti pantai dan menangkap ikan," katanya.

Jabatan itu juga mengeluarkan amaran hujan lebat peringkat merah di Sarawak berikutan hujan sederhana dan kadang kala lebat dijangka turun dari semasa ke semasa sehingga Rabu ini.

Kawasan yang terlibat ialah Kuching, Sri Aman, Samarahan dan Betong, dan keadaan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan tanah rendah dan tebing sungai. - Bernama

No comments:

Post a Comment