Monday, December 29, 2008

Harga minyak naik hampiri AS$40 setong

SINGAPURA 29 Dis. - Harga minyak global meningkat sebanyak enam peratus menghampiri AS$40 setong (RM138.80) akibat kebimbangan terhadap bekalan minyak mentah dari Asia Barat berikutan situasi tegang di Genting Gaza.

Peningkatan harga komoditi itu juga dipercayai disokong oleh kebimbangan dengan tindakan Pertubuhan Negara- Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) yang akan mengurangkan pengeluaran minyak.

Minyak light sweet bagi penghantaran Februari naik 90 sen (RM3.12) kepada AS$38.61 (RM133.97) setong.

Brent North Sea juga bertambah AS$1.10 (RM3.81) kepada AS$39.47 (RM136.96) setong.

Pengarah Urusan Komoditi Warrant, Peter McGuire tidak menolak situasi buruk yang berlaku di Genting Gaza menyebabkan kebimbangan dalam pasaran.

''Serangan yang berlaku di Genting Gaza meningkatkan risiko,'' katanya.

Sementara itu, penganalisis, Dave Ernsberger berkata, notis daripada Emiriah Arab Bersatu tentang pengurangan pengeluaran minyak oleh OPEC sebanyak tiga hingga 15 peratus menunjukkan bahawa kartel itu begitu serius untuk berbuat demikian.

Beliau berkata, kebanyakan pedagang kini masih bercuti dan kecairan pasaran masih rendah dan pergerakan harga boleh jadi lebih besar lagi.

Setakat ini, OPEC telah mengurangkan pengeluaran minyak sebanyak tiga kali bagi mengurangkan kira-kira lima peratus bekalan minyak dunia untuk mengelakkan harga emas hitam itu terus jatuh.

Presiden OPEC, Chakib Khelil menjangkakan harga minyak kembali stabil dalam tempoh dua bulan lagi selepas persetujuan untuk mengurangkan pengeluaran minyak sebanyak 2.2 juta tong sehari dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment